Steg 3 - En djupare förståelse.
Så ett frö
Det finns såklart en vetenskaplig förklaring till att den mest utmanande perioden för
meditationsövningar är i början.
- Det är energikrävande att bygga upp nya erfarenheter i hjärnan.
- Det finns ett nedärvt motstånd till förändringar.
Om man använder en illustration av det inledande svårigheterna, kan man likna det vid att
så ett frö.
- Olika frön behöver olika tid för att gro, beroende på bakgrundshistoria och arv (tålamod).
- Fröet behöver omsorg och näring för att överleva. Dvs kärleksfull och varsam behandling (självmedkänsla).
- Nere i jorden är det mörkt och svårt att se vilken riktning man ska välja för att nå upp till ljuset (tillit).
- Men när de första bladen når jordytan är det enkelt att hitta riktning och ljuset ger ökad kraft att växa (brytpunkt).
Observation av nuet
Fokusering är det centrala under meditation. Fokus på något verkligt i den gällande stunden. Försök att
bibehålla kontakten mellan huvud och resten av kroppen. Dvs låt hjärnan registrera signaler från
övriga kroppen (som t.ex. magens rörelse under andning eller trycket mellan kroppen och underlaget den vilar på) och undvik
att fastna i tankar som inte är kopplade till nuet. Betrakta alltså verkliga
förnimmelser framför att fantisera eller visualisera. Gör detta utan att påverka, värdera eller döma
det som upplevs. Värderande och dömande aktiverar känslohjärnan eftersom dessa tankar är
förknippade med rädslor för att t.ex. göra fel. Undvik även att fokusera under ansträngning.
Betrakta ditt fokus med ett avspänt men alert förhållningssätt. Det är mycket svårt att
observera sin andning utan att andningen blir påverkad. Därför kan det vara bra att observera
en plats i kroppen där andningens rytmiska påverkan känns, snarare än att observera luftströmmen
som går in och ut genom kroppen. Observera gärna en kroppsdel som ej direkt förknippas med andningen,
som t.ex. hudens rytmiska kontakt mot tröjan.
Att döma sitt dömande
Var ödmjuk gällande råden kring meditationsutövning, annars kan t.ex. rådet om att inte döma leda till att
du dömer dig själv för ditt dömande, eller att din strävan att låta din andning förbli opåverkad, istället påverkar din andning.
Kortfattat: Undvik att komplicera, genom att tänka mindre!
Prestationslöst
Den bästa effekten av närvaro fås när man ger upp sin strävan. Dvs på samma sätt som att man vid sömnsvårigheter
faller i sömn när man ger upp hoppet om att kunna somna.
Under t.ex. yoga finns det en risk att prestationen "att vara duktig" tar för stor plats jämfört med att
verkligen känna kroppsrörelser, sträckning av muskler och en medveten andning. Tankar på prestation
leder till att kopplingen mellan huvud och övriga kroppen bryts eftersom det inte går att fokusera både på
prestation och kroppsliga förnimmelser på samma gång.
Samma sak händer om du under yoga går över din gräns och omedvetet vill mer än vad kroppen tillåter innan kopplingen
huvud-kropp går förlorad. Då blir din andning ansträngd och ditt fokus blir förskjutet.
Ditt fokus kan vara annat än kroppsförnimmelser. Det kan t.ex. vara att lyssna på ljud, nynna ljud eller känna
dofter.
Grunda dig!
Ibland talar man inom meditation, om att vara "grundad" eller "jordad". Detta betyder att man ska uppleva en
tydligt kontakt med underlaget när man står, sitter eller ligger. En känsla av att kroppen "rinner" ner och förenar
sig med underlaget. När fokus sker stående, förstärks jordningen om man står stadigt med "olåsta" knän.
Dvs knälederna är inte upprättade i sitt maxläge, utan har möjlighet att böjas i båda
riktningarna. En mycket liten böjning av knäna är tillräcklig.
Positionen ska fortfarande vara avspänd och bekväm.
Rätt fokus!
Det finns personer som mediterat i flera år, men som haft fokus t.ex. på att andas på "rätt" sätt eller sitta "rätt".
Dvs koncentrerat sig på tekniken. Gör man det är det lätt att förlora sig bort, eftersom dessa tankar
bryter kopplingen mellan huvud och övriga kroppen.
Under yoga kan det vara positivt att se med beundran på sin kropp och vad den kan göra, istället för att jämföra
sig med andra personer i gruppen som kanske är lite mer rörliga än vad du är. Vänlighet mot dig själv är viktigt, inte
minst för att bryta gamla negativa tankemönster gällande de brister du upprepar för dig själv att du har.
Det kan vara svårt i början att medvetet vara i upplevelsen utan att tänka på att "jag ska vara i
upplevelsen" (vårt samhälle är ju så prestationsinriktat). Det är alltså svårt att "bara vara",
utan att tänka på att försöka "bara vara".
Tipset här är att bara andas i den aktuella känslan och vara med den känslan, men framför allt att vara vänlig och tacksam
mot sig själv när man upptäcker sin strävan (tidigare har denna strävan varit omedveten).
" Sann meditation handlar inte om att bemästra en teknik. Det handlar om att släppa taget om kontroll." Adyashanti
Fokus ska bara vara en iakttagelse av det som är, utan att påverka, värdera eller döma.
Bara betrakta/observera inte visualisera eller intellektualisera.
Det är positivt att dra ner på socker och kaffe när man ska utöva meditation. Dessa livsmedel försämrar hjärnans kontakt med resten av kroppen.
Här följer en länk (engelska) till en filmsnutt, Marisa Peer, "Hur du kan tysta ner din inre domare"...
Intressant länk om Meditationens stadier: Så påverkas hjärnan när du mediterar...(Anna Bornstein)
Under uppbyggnad......