Steg 2 - Skynda långsamt!
Känslosam energi
Under dina meditationsövningar har du kanske upplevt vilken utmaning det är att vara närvarande i nuet.
Du har kanske också upplevt tårar under dessa övningar. Öppenhet skapar mycket energi i hjärtat vilket kan uppfattas
väldigt emotionellt. Därför kan denna nya öppenhet utlösa tårar. Denna känsloreaktion får inte
förväxlas med vanlig sorgsenhet som beror på förhoppningar som inte uppfyllts.
Denna länk (engelska) tar upp något som vi alla känner igen: varför är det så stressande att vara utelämnad till enbart sina tankar, utan något annat att förströ sig med som kan skingra denna eviga ström av tankar...
Tålamod ger utdelning
Kom ihåg att förändringar i hjärnan tar tid, så det gäller att ha tålamod!
Tålamod = Mod att tåla.
Dessa positiva förändringar, står enligt forskarrön i korrelation med antal meditationstimmar.
Så det lönar sig att vara tålmodig.
Medveten närvaro bör inte ses som en belastning som leder till en lättnadskänsla när "prestationspasset"
är slutfört. Det är fördelaktigt om meditativa övningar vävs in i vardagen på ett naturligt sätt och blir till en
rutin, snarare än en känsla av måsten. Det är inte enkelt att byta ut det prestationsinriktade livet mot ett liv med
fokus i nuet. Känner du att meditationsövningar utgör en stor utmaning så är du inte ensam. Vi är så präglade
på att inte vara i nuet. Detta går att förändra, men det måste få ta tid.
Med anledning av de utmaningar som meditation innebär, har det myntats en del uttryck för att uppmuntra till fler
övningstillfällen:
"- Du behöver inte gilla det. Bara gör det!" (Dvs belöningen kommer för den tålmodige!)
"- Fake it until you make it!" (Fritt översatt: Fortsätt även om du har svårt att komma i "rätt" stämning. Belöningen kommer!)
" Få är de som ser med sina egna ögon och känner med sina egna hjärtan." Albert Einstein
En mycket intressant iakttagelse är att ingen känsla varar särskilt länge. Du har kanske hört uttrycket: "Sov på saken.", vilket betyder att det sannolikt kommer att kännas annorlunda i morgon.
Avspänd men alert
I vår "effektiva" nutid, är det lätt att tro att "om jag kämpar hårt och fokuserar på att göra rätt, så kommer jag snabbare
framåt." Så är det alltså inte inom meditation. Du bör inte "sträva", när du utövar meditation.
Se lista på "attityder" nedan.
En klok person har sagt: - Om du försöker vinna "kriget" mot ditt sinne, så kommer du att kriga för evigt.
Dvs om du
försöker tvinga ditt sinne till tystnad, så kommer sinnet att svara med ännu fler "objudna" tankar.
Om du spelat bowling någon gång ( eller golf ), så har du kanske upplevt att det gått bättre de gånger du varit
avslappnad och inte så prestationsinriktad. Agerat med känsla istället för med logik.
Ett bättre exempel är om du haft svårt för
att somna en kväll. Vad hjälper då bäst för att falla i sömn? Att säga till sig själv: "Nu måste jag minsann somna!" eller:
"Ta det lugnt, koppla av och läs en stund." Samma sak är det med meditation: Om man strävar efter prestation,
så får det motsatt effekt.
Därför har det tagits fram en lista på saker att tänka på under utövandet av meditation:
Listan med de 7 attityderna
- Att inte sträva
- Att släppa taget
- Att inte värdera eller döma
- Acceptans
- Nyfikenhet/beginners mind
- Tålamod
- Tillit
Att "släppa taget" innebär att inte bära på händelser från förr som tynger och som man ändå inte kan påverka i
efterhand. Detta gäller även för den oro inför händelser i framtiden som eventuellt kommer att inträffa.
" Det handlar egentligen inte om att släppa taget. Hade du kunnat hade du gjort det. I stället för "släppa taget" borde vi troligen säga "låt det vara." Jon Kabat-Zinn
Ett citat från Mark Twain passar bra här:
"- There has been a
huge amount of tragedy in my life and some of it actually happened."
"Acceptans" innebär att acceptera det som är, i ställe för att bygga upp ett motstånd eller ett ogillande gentemot det som är just nu.
Upplevelse + Motstånd = Smärta
Upplevelse + Acceptans = Sinnesro
Traditionellt inom buddhismen anses det finnas fem stora hinder (Nivarana) för en framgångsrik meditation.
De fem hindren:
- Sensuella begär (en önskan om att ersätta de plågsamma känslomässiga upplevelser som känns i stunden med behagliga som t.ex. att drömma sig bort eller upprepa ett musikstycke i huvudet gång på gång. Detta sker alltså omedvetet eftersom sinnet söker sig till behag och undviker smärta. Dessa avbrott avhjälps med att fokusera på synintryck, hörsel, doft, smak eller fysisk känsla i kroppen)
- Hat (att fantisera om hat till någon kan framkalla en stark energi som håller sinnet sysselsatt från att känna smärta. Gäller även självhat och skuld. Åtgärdas med medkänsla till den man riktat sitt hat. Alternativt självmedkänsla då det handlar om självhat)
- Slöhet och lättja (ouppmärksamhet som kan orsaka att man faller i sömn. Detta kan avhjälpas med att ha en nyfiken inställning och att sätta upp tydliga mål)
- Rastlöshet /oro (rastlöshet beror på missnöje. Man vill hitta något bättre. Detta åtgärdas genom att utveckla belåtenhet)
- Tvivel ("som att tappa orienteringen i en öken där det saknas detaljer att hålla fast vid. Detta åtgärdas med tydliga instruktioner)
Objektiv observation
Ett annat hjälpmedel som jag gillar är att inte se sig själv som "meditatör" utan byta ut namnet till "observatör".
De flesta förknippar meditation med något: t.ex. en känsla, en teknik, något svårt, något flummigt osv. Dessa
fördomar kan fungera som ett hinder i utövandet av meditation. Därför har detta fått en plats bland
attityderna: Intala dig att detta är nytt: Beginners mind,
och byt gärna ut din roll mot "observatör" som för många är en mer neutral titel och det kan också bli tydligare vad du ska
göra:
Medveten, riktad uppmärksamhet i nuet utan att döma eller värdera det som iakttas.
Det man inte känner under en meditation är lika viktigt som det man känner. Om man inte känner något så är detta också att känna medvetet.
Vanliga övningar
Mindfulness förknippas ofta med fyra meditationsövningar, som alla fyller var sin viktig del inom medveten
närvaro, där de öppnar olika dörrar i vårt inre. De representerar nämligen olika aktiviteter i det dagliga
livet. Ibland är vi sittande, ibland i rörelse, ibland stående och ibland liggande, därför kompletterar dessa fyra
varandra väl och det är således positivt att alternera mellan dem:
- Sittande meditation, med valfri fokuspunkt t.ex. andningen, kontakten med underlaget, förnimmelser i kroppen, humma på utandning, externa ljud...
- Gående meditation, företrädesvis långsam rörelse med fokus på t.ex. tyngdpunktsförflyttning och /eller ojämnheter i underlaget...
- Kroppsscanning, liggande meditation med stegvis förflyttad fokuspunkt...
- Yoga, många olika traditioner med skiftande inriktningar...
Här bör också nämnas "Mindful eating". Många av oss äter maten utan egentligen känna vad den smakar
eller känna om vi är mätta.
Alltså: Fokus på vad du äter och inte på TVn eller telefonen.
Jag vill även lägga till "Skakning", som jag tycker är ett effektivt redskap för att snabbt få ner en obehaglig stressnivå. Ett djur som har unkommit ett rovdjur, ses ofta skaka för att rensa ut stressen ur kroppen.
Som tidigare nämnts, är det väldigt positivt att försöka väva in medveten närvaro i vardagsgöromål. Du kan t.ex. med fördel vara medvetet närvarande när du är och tränar. Följ dina rörelser medvetet genom att fokusera och känna leders och musklers rörelser innifrån kroppen, eller följa handens eller fotens rörelse med blicken genom övningen.