Meditation - Hitta ett fokus i nuet.

Sammanfattning

Varje gång du av­sikt­ligt foku­serar på något som kan upp­fattas med något av dina fem sinnen, så är detta meditation. När du medi­terar foku­serar du alltså på något verk­ligt som upp­fattas i nuet.

Anledningen till att and­nings­öv­ningar har blivit så cen­trala i medi­ta­tion, är att när du lägger till den lång­samma and­ningen till ditt fokus, så ut­löser detta det lugna till­ståndet i din hjärna, vilket tränar din hjärna att stanna i "vila och mat­smält­nings­till­ståndet" och inte sätta igång "flykt eller kamp­till­ståndet".
Anledningen till att sitt­ande medi­tation med fokus på and­ningen har blivit medi­ta­tionens hörn­sten, är att sitt­ande gör det lättare att slappna av men ändå vara alert, jäm­fört med att ligga ner eller stå.

Du behöver inte välja sitt­ande medi­ta­tion som din enda övning för att få för­delar av medi­ta­tion (efter­som det är en av de mest ut­man­ande form­erna, sär­skilt för ny­bör­jare). Jag före­slår att du provar olika former av medi­ta­tion, för att hitta det som fun­gerar bäst för dig just nu. Det finns många former av medi­ta­tion. Både i still­het och i rö­relse. Alla gynnar livskvalitén!

Vad är egentligen meditation?

Ordet meditation kommer från latinets meditatum som betyder "att begrunda". Många männi­skor kop­plar ordet till att sitta med kors­lagda ben och foku­sera på and­ningen. Andra be­skriver medi­ta­tion som "övningar för att tysta sinnet". Om man istället väljer att be­skriva varför dessa öv­ningar tystar sinnet och varför sitt­ande medi­ta­tion är en så central övning, så skapas en vidare kunskap för vad medi­ta­tion är och med denna prin­cip­för­stå­else blir det även möj­ligt att "skräd­darsy" egna medi­ta­tions­öv­ningar, för att passa in på be­hov och personlighet.

Inom begreppet meditation ingår alla övningar som an­vänder sig av en med­veten riktad upp­märk­samhet på något som kan upp­fattas med ett av de fem sinnena, utan att döma eller vär­dera det som upp­fattas. Medi­ta­tion kan därför t.ex inne­bära att gå, med fokus på be­rör­ings­ytan mellan fot och under­laget (gående medi­ta­tion) eller att ligga och foku­sera på käns­lan i en kropps­del i taget (kropps­scanning), men det kan även vara att foku­sera på fågel­sång, en ljus­låga, smaken av en frukt, eller känslan av sand mot huden.
Dömande eller värderande tankar akti­verar en pri­mi­tivare del av hjärnan som utgör hjärnans stress­centrum, vilket är skälet till att dessa tankar ska und­vikas under meditation.
En "egen" medi­ta­tions­övning kan t.ex vara att dra ett finger upp och ner längs armen i takt med sin andning. An­talet möj­liga vari­anter på medi­ta­tions­öv­ningar är med andra ord oändligt.

Intryck från de fem sin­nena kan bara för­nimmas i nuet och kan där­för inte upp­levas i sam­band med tankar om då­tid eller fram­tid. Efter­som det auto­ma­tiska tanke­flödet från sinnet (det sk Standard­nätverket) i grunden be­står av nega­tiva tankar som är kopp­lade till räd­slor för vad som kan hända i fram­tiden, så "tystnar sinnet" auto­mat­iskt när fokus be­finner sig i nuet.
Under meditation kommer auto­ma­tiskt en känsla av av­kopp­ling, när akti­vi­teten i hjärnans stress­centrum plöts­ligt av­stannar. För att minska risken för att somna pga av­kopp­lingen, har medi­ta­tions­ställ­ningen att sitta på en kudde eller pall med kors­lagda ben, blivit en popu­lär posi­tion, som dels gynnar en längre stunds medi­ta­tion efter­som ryggen kan hållas rak och där­med til­låter musku­la­turen att hållas rela­tivt av­slap­pnad, men som också under­lättar vaken­heten jäm­fört med att ligga eller sitta ned­sjunken i en fotölj.

Effekten av meditation

Målet med samtliga former av medi­ta­tion är att akti­vera de nyare del­arna i hjärnan (Hjärnbarken) sam­tidigt som hjärnans stress­centrum (det Limbiska systemet) hålls oakti­verad. När en del av hjärnan akti­veras, blir de nerv­banor som stimu­le­rats för­stärkta, på samma sätt som muskler blir krafti­gare när de ut­sätts för be­last­nings­trä­ning. Hjärnan prio­ri­terar att åter­akti­vera för­stärkta nerv­banor efter­som de är mindre ener­gi­krä­vande. Det känns ut­man­ande och ett visst mot­stånd att lära sig nya saker, men efter en tid går det lättare. För­stärkta nerv­banor är det vi i dag­ligt tal kallar "vanemönster". Hjärnan för­brukar ca 20% av kroppens totala ener­gi­för­bruk­ning. Det är där­för log­iskt att den är pro­gram­merad att hålla nere sin energiåtgång.
Meditation övar hjärnan att välja en mindre stress­fylld tanke­bana under upp­lev­elser av t.ex. kropp­slig smärta, smärt­samma minnen eller oro­ande fram­tids­tankar.
När stressen minskar, fri­görs ut­rymme för en ökad livskvalité.

Ett annat syfte är att få in­sikten om att de tankar som gene­re­rar stress, inte är en del av per­son­lig­heten, utan en kon­di­tion­ering som andra män­ni­skor har för­med­lat och som bidrar till en falsk iden­titet. Vid full­stän­dig när­varo i nuet, för­svin­ner den falska "jag" och då kan ström­men av spon­tana tankar iakt­tas mer objek­tivt och ifrågasättande. Denna ström av tankar upplevs dessutom minska kraftigt eller t.o.m. upphöra under full närvaro i stunden eftersom dessa tankar till största delen är kopplade till framtiden och därför blir "osynliga" under fokus i nuet.

Några klassiska meditations­övningar är sittande medi­ta­tion med fokus på and­ningen, gående medi­ta­tion och yoga, men medi­ta­tiva övningar kan vävas in i alla var­dag­liga akti­vi­teter. Passa t.ex. på när du står och väntar på bussen och känn dina fötters kontakt mot under­laget och känn hur trycket på föt­terna för­ändras när du för­skjuter din över­kropp i någon rikt­ning. Det kan också vara i duschen, när du känner vattnet skölja längs kroppen.

Under alla typer av medi­ta­tion an­vänds samma teknik: Med­veten, riktad upp­märk­samhet i nuet, utan att döma eller vär­dera det som iakttas. Under med­veten upp­märk­samhet i nuet akti­veras hjärn­barken, medan det Limbiska systemet akti­veras under dömanden och värdering.

Förbättrat omdöme och minskad oro.
Övningar som objek­tivt foku­serar på något verk­ligt, något som kan upp­fattas i stunden, för­stärker nerv­banor i en yngre del av hjärnan (cortex, hjärn­barken). Denna del av hjärnan för­knippas med hjärn­funk­tioner av den högre ordningen som t.ex. med­vet­enhet, upp­märk­samhet, impuls­kontroll, förut­seende, omdöme, empati och besluts­fattande. Stress be­hand­las i en äldre, mer pri­mi­tiv del av hjärnan (det Limbiska systemet) där funk­tioner styrs av im­pulser snarare än av ratio­nellt tänk­ande. Det Limbiska sy­ste­met ("känslo­hjärnan") för­knippas med känslor som t.ex. agg­re­si­vitet, rädsla och ångest.
Övningar med fokus i nuet för­stärker alltså den logiska och ratio­nella delen av hjärnan, medan sti­mu­le­ring av känslo­hjärnan pausas. Ungefär som när en viss muskel­grupp för­stärks när den tränas intensivt på gymet, medan en annan muskel­grupp som inte får någon träning succe­sivt försvagas.

Dagens utmanande miljö
Vår stressfyllda värld gene­rerar en ond spiral genom att akti­vera och därmed för­stärka känslo­hjärnan, under en stor del av dagen. Hjärnan före­drar de för­stärkta delarna efter­som de är mindre energi­krä­vande att åter­akti­vera (det är dessa för­stärk­ningar som i dag­ligt tal kallas vanemönster).
När hjärnan tar emot ett stimuli (t.ex. in­for­ma­tion om en dead­line på jobbet), är det alltså större sanno­likhet att detta stimuli orsakar stress, om nerv­banor i känslo­hjärnan blivit för­stärkta genom tidigare stress. Om inte denna onda spiral lyckas brytas genom att aktivt minska stimu­le­ringen av känslo­hjärnan och därmed för­svaga dess nerv­banor, kan detta leda till mental ohälsa. Om det däremot byggts upp ett vane­mönster i "tankehjärnan" (cortex) genom t.ex. meditation, så minskas risken för upp­levd stress betydligt.

Stimulerade nervbanor ger för­stärkta nerv­banor = vanemönster.
Vanemönster = energi­besparande nerv­banor = auto­matiskt åter­kopplade tankemönster.

I vetenskapliga artiklar kan man läsa om hur hjärnans stress­centra krymper och den logiska delen växer med meditation.

Följder av en förstärkt känslohjärna
Ett problemen med en över­stimu­le­ring av det Limbiska systemet, är att man inte "kommer åt" de krea­tiva och andra livs­kvalité­höjande delar i tankehjärnan om känslo­hjärnan är för­stärkt och där­med prio­ri­terad. Vi har alla er­farit hur svårt det är att tänka logiskt eller krea­tivt under stress. Stress är dess­utom en be­tyd­ligt mer energi­kräv­ande process än att vara medvetet närvarande.

Två nervsystem
Stress aktiverar det Sympatiska nerv­systemet och medi­ta­tions­öv­ningar akti­verar det Para­sym­pa­tiska nerv­systemet. Dessa båda nerv­system ingår i det autonoma nerv­systemet och arbetar mot varandra (antagonistiskt). Det är därför stressen klingar av under medveten närvaro.
Vi har väl alla någon gång tagit några djupa, lång­samma ande­tag, i försök att hindra till­fäl­lig stress från att block­era logiskt tänk­ande. Detta är ett exempel på metod för att styra hjärnan till att växla spår från stress till lugn. I en panik­situa­tion är hjärnan pro­gram­merad att handla efter impulser, efter­som det då är allt­för tids­krä­vande och risk­abelt att låta hjärnan meto­diskt välja ett lämp­ligt ager­ande. Men efter­som hjärnans upp­levda hot­bilder i dag har för­änd­rats jäm­fört med livet på savannen, är dagens stress­pådrag oftast över­drivna och utgör ett hinder snarare än en hjälp till överlevnad.

En aktivering av det Sympatiska nerv­systemet (kamp & flykt, enegi­krävande) gör att kroppen:

  • aktiverar ytlig andning för att öka and­nings­frekvensen
  • omfördelar blodflödet bort från mat­spjälk­nings­systemet
  • omfördelar blodflödet bort från huden (känsla av kallsvettning)
  • vidgar pupillerna
  • höjer hjärtats slagfrekvens och höjer blodtrycket
  • ökar utsöndringen av energireserv (glukagon) och minskar ut­söndringen av insulin varpå blodsockret stiger

En aktivering av det Parasympatiska nervsystemet (vila & matspjälkning, energisparande) innebär att:

  • djupandning aktiveras för en balanserad syresättning
  • hjärtats slagfrekvens minskar och blodtrycket sjunker
  • nivån av stresshormon sjunker och "må-bra-hormonet" oxytocin ökar
  • matspjälkningen stimuleras
  • kroppens läkningsprocess förbättras

Träna hjärnan med fokuserad andning
Uttrycket: "att andas i eller genom en känsla", innebär att man genom fokus på and­ningen övar hjärnan att akti­vera det para­sympa­tiska nerv­systemet för att upp­lösa ett utlöst stress­påslag, genom att flytta hjärn­akti­vi­teten från känslo­hjärnan till pre­frontala cortex. Det kan gälla stress i form av en utman­ande tänj­ning i yoga, en kropp­slig smärta, en spän­ning i krop­pen eller en upp­levd oro. När den lugna, natur­liga and­ningen som akti­verar det para­sym­pa­tiska nerv­sy­stemet kopplas till fokus på den aktu­ella stress­känslan, ger detta hjärnan er­far­enhet att samman­koppla ett lugnt sinne med den aktu­ella upp­lev­else som har utlöst stress­påslaget. Detta inne­bär alltså att hjärnan i fort­sätt­ningen minskar eller till och med avstår från att akti­vera känslo­hjärnan (stress-centrat), under den akti­vitet som tidi­gare givit upphov till stress. I stället akti­veras pre­fron­tala cortex, som asso­cieras med logiskt och krea­tivt tänkande. Du kan alltså lära hjärnan att tänka klart och kon­struk­tivt istället för som ti­digare, låta din akti­vitet block­eras av stress. Hjärnans fallen­het att i fort­sätt­ningen akti­vera det nu för­stärkta pre­fron­tala cortex istället för känslo­hjärnan, är ett exempel på det som vi i dagligt tal kallar er­far­enhet. Ett annat exempel på er­far­enhet är när du på morgonen auto­matiskt sträcker ut en arm åt ett speci­ellt håll från sängen för att stänga av din väckar­klocka. Om du senare möblerar om så att väckar­klockan kommer på andra sidan av sängen, är sanno­lik­heten stor att du sträcker din hand rakt in i väggen på mot­satt sida av klockan när den ringer...

Medvetet fokus i vardagen
Förutom att avsätta regel­bunden tid för medi­ta­tiva öv­ningar, är det posi­tivt att för­söka väva in en min­skad sti­mu­le­ring av känslo­hjärnan i var­dag­liga akti­vi­te­ter. När du för­söker kart­lägga dina bete­enden, kommer du snart att märka hur många akti­vi­te­ter under dagen som går på sk "autopilot". Det är natur­ligt att hjärnan an­vänder gamla er­faren­heter för att ut­föra en upp­gift, efter­som det är mindre energi­krä­vande att an­vända befint­liga "hjärnvägar" än att för­stärka nya. Nobel­pris­tagaren Daniel Kahneman be­skriver detta fenomen i sin berömda bok: Tänka, snabbt och långsamt. Där beskriver han system 1 som är snabbt, resurs­snålt och agerar auto­ma­tiskt utan med­veten kont­roll och som gör att vi t.ex. kan cykla och prata sam­tidigt. System 2 är lång­samt och det är av­stängt tills system 1 med­delar att den be­höver assi­stans för att lösa en akti­vitet. Du kanske har märkt att du stannar upp när du ska för­klara något kompli­cerat, efter­som du då måste mobi­li­sera dina re­surser när system 2 akti­veras.

Rädslor ger en fördomsfull bild av nuet
Om tankar om dåtid (låt oss kalla dem er­faren­het) eller tankar om fram­tid (speku­lationer) ingår i obser­va­tionen av nuet, bidrar detta till en för­doms­full bild av verk­lig­heten. Dessa tolk­ningar av dåtid eller giss­ningar om fram­tid inne­fattar van­ligen en hel del rädslor om eventuella följder av vad som hänt eller rädslor om vad som kan komma att hända, vilket bidrar till en onödig stimu­le­ring av känslo­hjärnan. Nuet är den enda tid­punkt i vilken vi kan få en sann bild av verk­lig­heten, men om er­faren­het eller speku­la­tion får före­träde blir upp­lev­elsen av verk­lig­heten alltså grumlad och därför inte helt sann.
Under total medveten närvaro i nuet finns inga dömanden av det som upplevs, eftersom dömanden och vär­de­ringar hämtas från er­faren­heter i det för­flutna. Inom medi­ta­tion upp­muntras det till att inte döma upp­levelser, efter­som dömanden och vär­der­ingar är indi­ka­torer på att fokus på nuet är bruten. Det är bara signaler från huvudet som upplevs under dömanden. Övriga kroppen är exklu­derad i dessa tolk­ningen av verk­ligheten. Dömande inne­fattar rädsla och akti­verar därför känslohjärnan.

" När vi dömer någon är detta vår pri­mi­tiva hjärna som ana­ly­serar hot och be­dömer världen omkring oss."

Bilden klarnar
Om du intesivt övat med­veten när­varo under en period (t.ex. på en sk retreat), kan du upp­leva hur om­giv­ningen du tittar på blir tyd­ligare och mer in­tensiv. Detta beror på att du övat hjärnan att aktivt foku­sera på det du upp­lever, utan för­domar. De flesta av oss ser världen med för­doms­fulla ögon. Vi lägger alltså på ett "filter" av tankar som grumlar vår upp­levelse, men med aktivt fokus på det vi ser blir upp­lev­elsen annor­lunda och kan t.o.m. be­röra kän­slo­mässigt.
Musik, beröring och mat, är andra exempel som kan upp­levas tydligare.

Andningen kan an­vändas som ett fokus vid medi­ta­tion, men även som en bro mellan huvud och öv­riga krop­pen och där som en för­stärkare av kän­slo­till­ståndet vid ett givet ögon­blick. And­ningen på­verkas av allt vi gör och tänker. Andningen är dess­utom en av de få kropps­funk­tioner som dels kan styras omed­vetet av det auto­noma nerv­sys­temet, men även styras med­vetet. Man kan alltså lura kroppen genom att andas lugnt när man egent­ligen känner stress och på så sätt få ner stress­på­slaget, efter­som stress och vila styrs av två olika delar av det auto­noma nerv­sy­stemet.
Mat­smält­ningen styrs också av det auto­noma nerv­sy­stemet, närmare bestämt av det para­sym­pa­tiska nerv­sy­stemet. Eftersom stress (kamp & flykt) styrs av det sym­pa­tiska nerv­sy­stemet, är det inte så kon­stigt att magen krånglar vid stresspåslag.

Träning på fokus ger minskad oro
Exempel på en onödig stimu­le­ring av känslo­hjärnan, är om du alltid upp­lever stress när chefen oväntat dyker upp vid ditt arbets­bord. Om du istäl­let för att låta stres­sen ta över, iakt­tar din and­ning under några se­kunder eller känner föt­ternas kon­takt med under­laget, så märker du hur stress­nivån sjunker och ditt fokus under­lättas. Efter upp­re­pade öv­ningar av denna foku­se­ring, kommer hjärnan att minnas detta val (erfarenhet) och därmed gene­rera lägre stress vid fram­tida möten med chefen. Detta kan också ut­nyttjas om du t.ex. upp­lever höjd­rädsla, flyg­rädsla eller annan upp­levd fara som inte utgör ett akut hot. Detta åskåd­lig­görs i öppnings­scenen av en film, där flyg­rädde John McLane får tipset av en med­re­senär att ta av sig skorna och "make fists with your toes."

" Om du oroar dig för vad som kan hända eller för vad som kan ha hänt, så missar du det som är."

Ökad ärlighet och självkänsla
Medveten fokus i nuet bidrar även till en ökad själv­insikt när "filter" som ti­di­gare gav en grumlad bild av verk­lig­heten, nu grad­vis tunnas ut. Den sanna bilden av dig blir alltså klarare.
På samma sätt växer en grad­vis ökad ärlig­het fram efter­som du inte längre be­höver dölja dig bakom filter av rädsla.
Detta bidrar även till att öka själv­känslan, vilket i sin tur minskar be­hovet av extern bekräftelse.

" Genom meditation förstärks hjärnans möjlighet att ration­ali­sera tankar istället för att låta impulser styra."

Övning ger färdighet
Meditationens påverkan på hjärnan kan t.ex. jäm­föras med hjärnans på­verkan av att lära sig att jonglera. Efter några månaders inten­sivt jong­lerande, visar bilder från magnet­röntgen att delar av hjärnan som han­terar koordi­nation har vuxit sig kraft­igare. Nerv­banorna har blivit tjockare, vilket medför att åter­kopp­lingen till detta område kräver mindre energi och ger därför hjärnan en större fal­len­het att åter­koppla dit. Det är detta som vi i var­dag­ligt tal kallar er­far­enhet. Hjärnan har helt enkelt blivit mer er­faren när det gäller att koord­inera snabba rörelser.

Att läsa om, tänka på eller tala om medi­tation, kan inte er­sätta det fakt­iska be­trakt­andet av nuet. Det är ut­övandet som transformerar dig!

Systemåterställning
Meditation hjälper vår hjärna att hitta till­baka till vår "original­posi­tion". Det är där vi ska vara för att få till­baka den har­moni som vi hade när vi var väldigt unga. Små barn har sällan någon an­led­ning att fun­dera på saker som hänt eller på vad som kan komma i fram­tiden. De lever, talar och leker i frihet, utan att följa andras in­vanda mönster eller uttrycka för­domar. Vilka skrattar mest: barn eller vuxna?
Meditation hjälper till att få till­baka den enkla natur­liga til­liten vi hade till oss själva som barn. När vi utan rädslor kunde gå fram till ett främ­mande barn och fråga: "Ska vi leka?" eller: "Vad heter du?"

Det är såklart inte möjligt att vara med­vetet när­var­ande hela tiden, men med hjälp av medi­ta­tion kan vi vänja sinnet att inte alltid vara "parkerad" i grubblerier. Det är här som neuro­plasti­citet kommer in: Att ändra hjärnans struktur med hjälp av för hjärnan en annan er­fa­ren­het än den har varit van vid.

" Om du inte är närvarande i nuet, så be­gränsar du dina faktiska resurser."

Hjärnans fokus på hotsignaler
Det ökade fokuset på medi­ta­tion idag, beror bl.a. på att vi i dagens in­for­ma­tions­sam­hälle mest tränas att vara dist­ra­he­rade och att kunna göra flera saker på samma gång. Dessutom gör mass­media sitt bästa för att hålla vår amygdala aktiv med rubriker som t.ex.: "- Epe­de­min sprider sig och kommer när­mare vårt land.", "- Denna mat kan göra dig sjuk.", "Världs­eko­no­min kan bli sämre nästa år." eller"- Våldet ökar."

Se gärna följande film (engelska), som be­skriver nack­delen med att läsa om händelser i världen som vi upp­fattar som oro­ande och som där­för aktiverar amygdala.

Amygdala kan liknas vid hjärnans "brandvarnare" och är en starkt bi­drag­ande orsak till att vi i dag blir sjuka. Amygdala är en bra hjälp ute på savannen, men den över­sti­mu­leras lätt i dagens stressiga och oros­för­med­lande värld.


Meditation = pausad stimu­le­ring av känslo­hjärnan, kon­cen­trerad sti­mu­le­ring av frontalloben.

Läs detta för säker­hets­skull
Meditation kan i undan­tags­fall ge starka känslo­mäs­siga reak­tioner när gamla "inlåsta" tankar och käns­lor blottläggs.
Se gärna vårdguidens re­kom­men­da­ti­oner.
Ha repekt för dina gränser. Avbryt om upp­le­velsen blir allt­för stark.
Det händer att gamla minnen och känslor väcks till liv på ett närmast chock­artat sätt under medi­ta­tion. Be­fin­ner du dig i en kraf­tig mental obalans, kan medi­ta­tion för­stärka t.ex. ångest­attacker och är därför inte rätt väg att gå tills man åter­fått en sta­bi­lare mental balans. I dessa fall är motions­träning, natur­upp­lev­elser och att unna sig att göra saker man gillar, att föredra. Det finns en logisk för­kla­ring till att hjärnan väljer att "låsa in" trau­ma­tiska upp­lev­elser, efter­som dessa upp­levs allt­för smärt­samma i den stunden de upp­levs. Per­soner som t.ex. upp­lever krig, måste först och främst foku­sera på över­levnad och distra­herar sig därför från känslor istället för att utöva ett natur­ligt känsloliv.

Jag kommer inte här att för­söka ge djupare råd till per­soner som är i kraftig mental obalans med hög stress eller som t.o.m. har drab­bats av någon form av depression.
Eftersom jag inte har den kompe­tensen, så vore det dum­drist­iskt av mig att ens försöka ge några råd.
Jag förmedlar bara det jag har läst, lärt mig under kurser, retreats och er­faren­heter från åren av min egen medi­ta­tionsutövning.

" Vi är formade av våra tankar. Vi blir vad vi tänker."
   Buddha

Öppenhet
Meditation hjälper till att hålla sig öppen. Vad menas då med att vara "öppen"?
Ett litet barn som växer upp i en trygg miljö är mesta­dels öppen. Det är när barnet blivit lite äldre och på­ver­kats av sin om­giv­ning med bl.a. vad dessa per­soner lär ut som "rätt" och "fel", som barnet lämnar sin öppen­het allt oftare då det ifråga­sätter sin dug­lighet och värde. Strävan blir då mer och mer att söka extern bekräft­else snarare än att vara spontan och autentisk. Driv­kraften blir att få andras gil­lande framför att vara sig själv.
När är man då öppen? Öppen­het för­knip­pas med känslor av till­hör­ighet, tillit och glädje, medan slut­enhet för­knip­pas med känsla av utan­för­skap, osäker­het och ned­stämdhet.
Vänlighet mot oss själva håller oss öppna!

" Allt du någonsin önskat dig, finns på andra sidan av rädsla."
   George Addair

"Neurons that fire together, wire together"
Betydelsen är alltså: Om man aktiverar en del av hjärnan så för­stärks kopp­ling­arna mellan nerv­cellerna där, varmed den fram­tida akti­vi­teten i detta område underlättas.
Denna vetskap går tvärt emot kun­skapen vid tiden när jag gick i skolan, även om forsk­aren Marian Diamond redan i mitten av 1960-talet upptäckte att en vuxen hjärna kan växa.

Följande text beskriver på ett veten­skap­ligt sätt, hur nerv­banor för­stärks i hjärnan när vi med­vetet fokuserar i nuet.
" Det är en ytterst kompli­cerad pro­cess som ligger bakom hur hjärnans synapser akti­veras och för­stärks av in­kom­mande stimuli. Hjärnan regi­strerar stimuli genom att olika nerv­celler ”bränner” sam­tidigt. Det sker genom att nerv­celler skickar en el­ekt­risk signal, som fångas upp av andra nerv­celler som de är för­bundna med. Om sig­nalen är stark nog (oftast genom att flera nerv­celler går ihop för att bränna), och om sig­nalen inte stoppas av häm­mande sig­nal­sub­stanser, kommer sig­nalen att akti­vera andra nerv­celler som också börjar att ”bränna”. På detta sätt blir en på­verkan eller en upp­le­velse, regi­strerad i hjärnan som ett sär­skilt bränn­mönster mellan olika nerv­celler. Hjärnan är nu så genialt kon­stru­erad att den kan komma ihåg detta bränn­mönster, på så sätt att om vi på nytt mottar samma på­verkan, kommer samma bränn­mönster nu ha lättare att akti­veras. Det är hjärnans sätt att minnas och lära sig på. Identiska upp­le­velser ut­löser iden­tiska bränn­mönster i hjärnan och får med tiden synaps­för­bind­el­serna mellan nerv­cellerna att akti­veras och förstärkas."

Detta kallas för neuro­plasti­citet(1), (2) och beskriver hur hjärnans fysiska struktur (anatomi) och funk­tio­nella orga­nis­ation (fysiologi) kan för­ändras genom tänk­ande, in­lär­ning och agerande.
Denna effekt är linjär och ökar alltså pro­por­tio­nellt med mängden meditationstimmar.

" Om du tystar ditt sinne, kommer själen att tala."

Är ditt sinne stilla?
Vi tror att vår hjärna är "lugn och tyst", men denna illu­sion beror på att vi är så vana att alltid ha ett "bak­grunds­brus" av osanna tankar.
Detta kan liknas vid t.ex. fläkt­ljudet från en dator. Vi märker först skill­naden när datorn stängts av.

" Lycka beror inte på vem du är eller vad du har. Den beror enbart på vad du tänker."
   Dale Carnegie

Ta inte i
En stor utmaning under medi­ta­tion, är att förmå sinnet att inte se öv­ningen som en pres­ta­tion som kan mätas i "bra" eller "dålig". Att se upp­gifter på ett neu­tralt sätt utan vär­de­ring, är i vårt sam­hälle en säll­synthet som kräver mycket träning. Under en vär­dering flyttas sinnet från nuet till dåtid, dvs till den tid när vär­de­ringen grund­lades. När vi dömer eller vär­derar något eller någon, ser vi alltså nuet med för­doms­fulla ögon, vilket med­för en för­stärk­ning av kän­slo­hjärnan. Alltså tvärt emot syftet med meditation.

" Vad du än kämpar emot, växer sig starkare."

Släpp taget
Gör det till en vana att iaktta dina tankar utan att försöka för­ändra eller döma dem. När du dömer, se det och släpp det sen. Ge inte tan­karna din energi....Läs vidare

" Om du dömer någon så finns inget utrymme för kärlek."

Alternativa tankar
Under medi­ta­tions­övningar för­stärks alltså nyare delar av hjärnan, medan den primi­tiva känslo­hjärnan för­svagas. En mycket viktig övning att lägga till för att höja livs­glädjen, är att byta ut auto­ma­tiska, nega­tiva tankar (t.ex. "Å nej, vad klantig jag är!" eller "Jag duger nog inte för henne/honom.") till alter­na­tiva tankar (t.ex. "Oj då, nästa försök så går det säkert bättre" eller "Jag är en älskvärd person."). De nega­tiva tank­arna här­stammar från känslo­hjärnan (falska tankar, hämtade från dåtid), medan de alter­na­tiva tank­arna är kopp­lade till nuet. Målet med denna övning är (liksom för medi­ta­tion) att göra nerv­banorna i den ratio­nella delen av hjärnan, kraft­igare än de nerv­banor i känslo­hjärnan som tidi­gare givit upphov till att de auto­ma­tiska tank­arna varit negativa.
Evolutionen visar att det har varit vikt­igare att minnas hot än vän­lig­het. Därför krävs det fler alter­na­tiva, posi­tiva tankar än auto­ma­tiska, nega­tiva, för att inte de auto­matiska tank­arna ska förbli negativa.

"Många gånger lyckas våra tan­kar dölja vår upp­lev­else av just denna stund. De får oss att för­lora kon­takten med nuet."
   Jon Kabat-Zinn